Prisjakt

Prisjakts svært kunnskapsrike eksperter tester og gir råd for at du kan ta bedre kjøpsbeslutninger. Alle eksperter er uavhengige. Les mer.

Toppliste: Beste hodetelefoner til hjemmestudio og musikkproduksjon

5. august 2025

En nisje innenfor hodetelefoner som stadig blir en mer og mer interessant produktgruppe, er hodetelefoner ment for hjemmestudio, hvor målgruppen altså gjerne er produsenter, lydteknikere eller folk som er over gjennomsnittet interessert i god lyd. Fellesnevneren for hodetelefoner innenfor denne kategorien er at fokuset gjerne er rettet mer og ren og nøytral lyd, fremfor f.eks. trøkk i bassen eller sylklar diskant. Målet med de er at først og fremst de som jobber med lyd skal få et klart og nøytralt bilde av hvordan lyden er når det skal mikses og mastres til å møte utallige andre lydsystemer. En annen fellesnevner er at disse ofte har ledning, ettersom forsinkelse i signalet via Bluetooth ikke er aktuelt for de som jobber med dette. Derfor kan jeg allerede avsløre at du ikke kommer til å finne noe relevant for deg om du vil ha noe som trådløst i denne listen. Denne typen hodetelefoner har i det siste blitt mer og mer aktuelle for folk som ikke jobber lyd også. For de som er opptatt av kvalitet, og det til en pris ikke nødvendigvis er så høy, så er studiohodetelefoner et supert alternativ!

1. Audio Technica ATH-M50X Over-ear

God verdi for pengene, Veldig god lyd, Allsidige

Ikke trådløse, Egner seg ikke for mastering

Audio Technica er kjent for å levere solide produkter innen lyd, og hodetelefoner er en nisje de virkelig får til! ATH-M50X er blant de mest brukte hodetelefonene til all slags studiobruk, enten det er miksing, innspilling eller produksjon. Det er nok flere grunner til dette, men først og fremst handler det om at de leverer utrolig god lyd til en veldig god pris. I tillegg er de komfortable å bruke over lengre tid, og det følger med en del tilbehør som er nyttig å ha. Med andre ord: verdien du får for pengene her er helt fantastisk! De er også robuste og tåler en støyt. Øreputene kan kjøpes separat og er enkle å bytte ut når de blir slitt (og jeg sier når, for dessverre er dette en av svakhetene. Øreputene slites ut relativt lett).

ATH-M50X passer perfekt for deg som trenger et godt par hodetelefoner til lytting, miksing, innspilling eller musikkproduksjon. De fungerer også fint for mer generell bruk, men det er greit å være klar over at de ikke er trådløse. Hvis du derimot jobber med mastering, ville jeg kanskje valgt noe annet – til den typen arbeid kreves det enda mer presise og nøytrale hodetelefoner.


2. Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm Over-ear

Svært god verdi for pengene, Ordentlig nøytral lyd

Ikke like komfortable som f.eks. ATH-M50X

Beyerdynamic DT 770 Pro er også et svært populært headset blant lydteknikere og entusiaster. På lik linje med Audio Technica ATH-M50X er dette et par hodetelefoner som leverer utrolig god lyd, god passform, komfort og byggekvalitet til en svært hyggelig pris!

Dette er et lukket headset, som rett og slett vil si at det er over-ear-hodetelefoner. Fordelen med dette er at det stenger ute en del lyd naturlig. Selv om det ikke er aktiv støykansellering (noe som uansett er ganske uvanlig på studioheadset), er de fortsatt forholdsvis isolerte. På fagspråket kaller man dette gjerne passiv støykansellering.

Ut fra mine preferanser scorer DT 770 Pro hakket lavere enn M50X når det kommer til komfort. Misforstå meg rett; komforten er god, men de sitter ikke like godt. Der de derimot scorer bedre, er på hvor flat og nøytral lyden er. ATH-M50X har en litt kjip boost i bass og diskant, som låter fint til vanlig lytting, men som kanskje ikke gir et like ærlig lydbilde når man skal mikse eller mastre.

Dette headsetet egner seg godt til både innspilling, produksjon, miksing, og til en viss grad også mastering – nettopp på grunn av det mer nøytrale lydbildet. De kan kanskje føles litt store og klumpete til vanlig lytting, spesielt på farten, men om du vil ha nøytral og god lyd, så gå for disse! Hvis du eventuelt vil hakket opp på alle områder, så kan du sjekke ut Beyerdyanmics DT 990 Pro.


3. Sennheiser HD 25-III On-ear

Helt sinnssyk lyd, Forholdsvis hyggelig pris

On-ear, Mangler lydisolering

Sennheiser HD25 er de eneste on-ear-hodetelefonene jeg har valgt å ta med på denne listen. Ulempen med on-ear er at komforten ofte ikke er like god, og isolasjonen er heller ikke alltid på topp. Dette er viktig å ta hensyn til, spesielt fordi man ofte blir sittende med dem over lengre tid. Da har komfort mye å si. Når man for eksempel mikser og skal lytte etter detaljer, er det også viktig å kunne stenge ute annen lyd.

Sennheiser HD25 er likevel et unntak i dette tilfellet. Til tross for at de er on-ear, er de relativt komfortable. Lydisolasjonen er riktignok ikke-eksisterende, men når det kommer til lyd, leverer de så utrolig bra at jeg ikke kunne la være å inkludere dem! Dette var det første paret med studiohodetelefoner jeg eide, og når det gjelder ren lyd, har jeg fortsatt til gode å teste et headset i denne prisklassen som er så klart og nøytralt. Det du hører, er det du hører – og nettopp derfor egner de seg veldig godt til alt som har med lydprosessering å gjøre.

I tillegg veier de lite, så selv om øreputene kan begynne å gnage litt etter en stund, føles de ikke tunge å bruke. Hvis fokuset ditt er lyd, og budsjettet er begrenset, så gå for disse!


4. Sennheiser HD 650 Over-ear

Premium lyd og komfort

Dyre

Sennheiser HD 650 er et headset som lenge har vært en storfavoritt blant folk som jobber med lyd. Dette er også et over-ear headset, på lik linje med mange av de andre jeg har skrevet om. Det som gjør at HD 650 skiller seg ut, er hvor ekstremt bra det låter, spesielt når det kommer til ren lydkvalitet og nøytralitet i lydbildet. Prisen ligger hakket over mange av de andre alternativene, men dette gjenspeiles også i lyden.

Lydbildet er bredt, åpent og utrolig balansert. Mellomtonen er noe av det mest behagelige jeg har hørt i denne prisklassen, og bassen er presis og kontrollert uten å bli overdrevet. Dette gjør HD 650 til et supert valg for alt som dreier seg rundt kritisk lytting, enten det er miksing, produksjon eller mastering. Her får du virkelig høre hva som faktisk er der i lyden, uten farging eller overdrivelser.

Komforten er også oppe og nikker. Øreputene er store og myke, og de sitter godt rundt ørene uten å klemme for mye. Vekten er godt fordelt, så det er null stress å bruke dem over lengre tid. De er kanskje ikke de mest robuste hodetelefonene jeg har vært borti, men med normalt bruk og litt forsiktighet holder de lenge, og både kabler og puter kan enkelt byttes ut når det trengs.

Dette er ikke hodetelefonene du tar med deg på farta eller bruker til hverdagslytting. Dette er verktøyet du setter deg ned med når du skal jobbe med lyd, og trenger et klart og ærlig lydbilde. Hvis du jobber mye med miksing eller mastering, eller bare vil ha hodetelefoner som virkelig lar deg høre alt, så er Sennheiser HD 650 et skikkelig solid valg.


5. Sony MDR-7506 Over-ear

God lyd, Veldig hyggelig pris

Føles litt plastikk, Lyden er god men ikke blant toppen

Sony MDR-7506 er en gammel traver som fortsatt henger med, og det med god grunn. Dette er et klassisk par hodetelefoner som har blitt brukt i studioer verden over i flere tiår, og selv om de kanskje ikke ser like moderne ut som mye annet på markedet, så leverer de imponerende lyd til en pris som nesten er for god til å være sann.

Dette er det desidert billigste headsettet på denne topplisten, men ikke la deg lure av prisen. MDR-7506 har en lydkvalitet som fint kan konkurrere med modeller som koster langt mer. Lyden er detaljert og relativt nøytral, med en tydelig topp som gjør det lett å få med seg nyanser i vokal, romklang og diskantinnhold. Bassen er stram og tilbaketrukket, så om du er ute etter «punch» eller fet low-end, er det kanskje ikke helt riktig valg. Men til kritisk lytting og redigering er dette gull. MDR-7506 egner seg godt til alle former for lydarbeid, men etter min mening stikker de seg litt ekstra ut ved innspilling. De er lette og behagelig over ørene, og er derfor en storfavoritt til innspilling blant artister. I tillegg er de kostnadseffektive, så om du skal spille inn et større band og alle trenger headset, så kan man fint rettferdiggjøre å kjøpe inn et større antall av disse.

Komfortmessig er de lette og sitter godt på hodet, selv om øreputene kan bli litt varme eller ukomfortable ved lengre økter. Heldigvis er putene enkle å bytte ut, og det finnes mange gode alternativer der ute. Byggekvaliteten er enkel men solid, og kablene er ikke avtagbare, så du slipper å tenke på å miste dem (men du får heller ikke byttet dem uten litt innsats om de skulle ryke).

MDR-7506 er ikke flashy. Det er ikke hodetelefonene du kjøper for å imponere noen, men de leverer, og det er det som teller. Hvis du er ute etter noe rimelig, ærlig og driftssikkert som bare fungerer, enten du skal produsere, spille inn eller mikse, så er Sony MDR-7506 et fantastisk sted å starte. Mye lyd for pengene, rett og slett.


Med både teknisk og kreativ kompetanse rundt lyd, en bachelor innen lydteknikk, samt at jeg er en "utstyrsfreak" som liker å teste ut alt jeg kan få fatt i, gir jeg anbefalinger innen lyd & bilde fra et ståsted som tar utgangspunkt i tekniske spesifikasjoner og design, med hovedmål om å oversette dette til ulike budsjetter, bruksområder, og brukere. Jeg er lidenskapelig opptatt av tech og utstyr, og bruker mye tid på å undersøke hva som finnes av ulike duppeditter og nyheter i tech verden, uavhengig av merker.

Annonse
Annonse