
Jeg hadde bestilt en Philips Hue bordlampe og Philips Hue Bridge under en kampanje hvor man kunne få 35 % rabatt ved kjøp av minst to Philips Hue produkter. Siden bestillingen var på over 1000 kr var det avtalt fri frakt. Dagen etter fikk jeg derimot beskjed om at bordlampen var utgått av sortimentet, noe som medførte at den automatisk ble fjernet fra bestillingen. Dette kan argumenteres som en vesentlig endring av avtalen og som man burde få mulighet til å godkjenne før ordren går gjennom. Derimot rakk jeg ikke å lese denne e-posten før dagen etter, men da var varene allerede pakket og sendt, så jeg fikk ingen mulighet til å kansellere bestillingen. Morgenen etter fikk jeg en ny e-post med ordrebekreftelse hvor lampa ikke overraskende var fjernet. Det jeg derimot reagerer på er at jeg mistet rabatten på Philips Hue Bridge og at det ble lagt til en fraktkostnad på 95 kr nå som ordren ikke lenger var over 1000kr. Siden dette tydelig er en feil som ligger hos Proshop er det urimelig at dette skal straffe forbrukeren. I etterkant har jeg sendt tre e-poster hvor jeg har prøvd å forklare situasjonen og gi Proshop mulighet til å rydde opp, men jeg har ikke hørt noe nå på 10 dager. Slik jeg tolker lovverket er dette et klart brudd på Markedsføringsloven §7d om villedende handelspraksis relatert til pris. Jeg vil derfor anbefale å være varsom dersom du vurderer å benytte Proshop og være klar over at du må belage deg på fraværende kundestøtte dersom det skulle oppstå noe uforutsett. *Edit: Fikk endelig svar fra kundestøtte hvor jeg fikk fjernet fraktkostnaden og tilbydd muligheten for gratis retur, så jeg setter opp vurderingen til to stjerner.