Dette er vi mest interessert i under koronakrisen

Stor interesse for treningsutstyr, spill og filmer

Fra det øyeblikket koronaviruset fikk fotfeste i Norge, så vi en klar endring i handlevanene våre. I stedet for å reise, møtes på puben, trene på treningssenter eller se de nyeste filmene på kino, satt vi hjemme. Dette ser vi tydelig på handleinteressen hos Prisjakt.

Til tross for at vi handler mindre totalt sett, er det flere som bruker Prisjakt. Mellom 15. mars og 20. april økte antall klikk hos Prisjakt med 39 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Akkurat nå er det produktgruppene spill, filmer, datamaskiner, datatilbehør, skjønnhet og helse som øker mest. Men også hjem, hage, sport og friluftsliv har fått et kraftig oppsving. Det faktum at interessen for hagerelaterte produkter øker er kanskje ikke så merkelig nå om våren.

Statistikken viser økningen i antall besøkende hos Prisjakt fra 15. mars til 20. april 2020 sammenlignet med samme periode i fjor.

Spillrelatert utstyr er spesielt populært akkurat nå. Bild: iStock.com / michal-rojek

Pristrenden peker oppover for flere produktgrupper

Med økning i alle produktgrupper bortsett fra kameraer og kameratilbehør, er vi naturligvis nysgjerrige på hvordan pristrenden ser ut akkurat nå.

Når vi sjekker prisdataene våre, ser vi at fire produktgrupper viser en tydelig prisendring på mellom 12 og 44 prosent fra 15. mars til 20. april sammenlignet med 37 dager tidligere.

Den tydeligste prisendringen ser vi innen spill og spillkonsoller. Her økte gjennomsnittsprisen med hele 44 prosent – en økning som ikke er helt uventet med tanke på den store interessen for spillrelaterte produkter akkurat nå.

En gruppe som faktisk skiller seg ut er foto og video som, til tross for et kraftig fall i interesse, faktisk viser stigende priser.

Det er også verd å nevne datamaskiner og datatilbehør, for i der har de gjennomsnittlige prisene faktisk gått ned. Dette til tross for at vår besøksstatistikk viser stor interesse for slike produkter, og mange leter etter nettkameraer, skjermer og annet tilbehør til hjemmekontoret.

Statistiken visar den genomsnittliga prisförändringen på Prisjakt från den 15 mars till 20 april 2020 jämfört med 37 dagar tidigare.

Kettlebells er populært hos mange som trener hjemme. Bild: Adobe Stock © Paul

De mest populære produktkategoriene

Datatilbehør, spill, treningsutstyr og visse typer hvitevare er spesielt populært akkurat nå. Vi har plukket frem et utvalg fra våre mange kategorier som øker kraftig akkurat nå, og som vi synes det er verd å nevne.

Den trenden som viser seg tydeligst nå, er at så mange er interessert i treningsutstyr.

Kettlebells, vektplater, gummistrikker og push-up-håndtak viser en tydelig økning, og også gjennomsnittsprisene i disse kategoriene peker oppover. For eksempel har gjennomsnittsprisen for kettlebells økt med 18 %, og for gummistrikker ligger prisøkningen på hele 47 %.

Ettersom mange nå arbeider hjemmefra, er det også større interesse for kontorutstyr.

To kategorier som skiller seg klart ut i kontorsegmentet er nettkameraer og videoredigeringsutstyr. De har en besøksøkning på henholdsvis 2012 og 532 prosent hos Prisjakt. Også VR-hodetelefoner har økt betydelig med hele 239 prosent. Med en stor interesse for VR-hodetelefoner følger økte priser, og gjennomsnittsprisene i denne kategorien ligger i dag 35 prosent høyere sammenlignet med tidligere i februar.

Vi ser også stor interesse for helserelaterte produkter som febertermometre og reseptfrie medisiner, noe som ikke er helt uventet med tanke på dagens koronasituasjon.

Statistikken viser økningen i antall besøkende hos Prisjakt fra 15. mars til 20. april 2020 sammenlignet med samme periode i fjor.