Prisjakt

Vi kårer brettspillet til Årets julegave 2020

Tid for å tilbringe kvalitetstid med de nærmeste

Tekst:
Carl Lindholm
Daniel Haaf

Publisert:
10. november 2020

En rapport gjort av Opinion viser at over halvparten av respondentene tror julen blir annerledes i år med tanke på tiden vi er inne i. Derfor blir ikke årets julegave nok en teknologisk dings. Vi i Prisjakt kårer derfor brettspillet til Årets julegave 2020. Bruk tiden med familien eller dine nære nå i julen, og finn frem brettspillet for ordentlig kvalitetstid med de du er glad i.

Koronapandemien fører med seg utfordringer, men den har også fått mange til å revurdere hva som er viktig her i livet og hvem vi ønsker å tilbringe tiden vår med. Vi setter større pris på kvalitetstid med venner og familie enn noen gang før.

Samtidig ser vi i statistikken vår at interessen for analoge produkter som kan brukes i ulike familiesammenhenger har økt den siste tiden. Det er grunnen til at vi tror at brettspill blir årets julegave og ikke en eller teknologisk dings som man kan leke med alene.

– Samtidig som teknologien tar over stadig flere deler av livene våre, ser vi nå en motreaksjon der mange nordmenn søker seg tilbake til det analoge. Dette gjenspeiler seg også i hva vi ønsker å gi venner og familie til jul. Det blir mange innpakkede brettspill og andre selskapsspill under juletreet i år. Vi ser en betydelig økning i kjøpsinteressen i denne produktkategorien, sier Are Vittersø, Norgessjef i Prisjakt.

Brettspill har vært en populær julegave lenge. Vi tror at det ble kjøpt mer enn dobbelt (230 prosent*) så mange brettspill i desembermåneden sammenlignet med en gjennomsnittlig måned resten av året. I år har denne interessen vokst enda mer. I begynnelsen av pandemien, april og mai, økte Nordmenns kjøpsinteresse for brettspill med hele 39 prosent.

– Når det er salg, er det mange nordmenn som er ute etter brettspill, og det vil bli enda mer populært når julehandelen kommer i gang for alvor. Hvis det er vanskelig å møtes fysisk, kan det være et tips å ta en titt på digitale varianter. Det finnes absolutt mange digitale versjoner som er både underholdende og enkle å forstå, ikke minst Monopol, sier Are Vittersø, Norgessjef i Prisjakt.

Og i år forventer vi at brettspill kommer til å bli enda mer populært. Allerede i oktober økte interessen i denne produktkategorien med 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I rapporten fra Opinion sier 2 av 3 nordmenn at de ønsker å takke nei til julebordet i år på bakgrunn av coronasituasjonen. Basert på denne rapporten tror vi at både førjulstiden og romjulen i år vil være en tid hvor mange prioriterer å være med sine aller nærmeste. Årets julegave, brettspillet, er dermed basert på denne tankegangen om at vi vil samles til julekos i mindre grupper og med god avstand.

Når du spiller Settlers of Catan, er det viktig at terningene spiller på lag med deg. Foto: Darry Lum, Adobe Stock

Populære brettspill

Bezzerwizzer Original

Spørsmålene er inndelt i 20 ulike kategorier, og du har stor påvirkning på hvilke spørsmål du skal besvare. Du kan stjele deres favorittkategorier, eller du kan være en Bezzerwizzer som svarer på spørsmål de ikke klarer. Spilletid fra 15 minuter. Spilles med fra to deltakere.

Ticket to Ride: Europe

Bli en jernbanepioner, og bygg jernbane over hele Europa. Du skal koble sammen byer og oppnå så mange poeng som mulig for å slå motspillerne dine. Spilles med to til fire deltakere. Kan utvides med tilleggsmoduler.

Pandemic

Bekjemp dødelige sykdommer som sprer seg over hele verden. Som medlem av en sykdomskontrollenhet, må du identifisere, begrense og stoppe sykdommer før menneskeheten blir utryddet helt. Pandemic spilles med to til fire deltakere.

Catan

Utforsk øya Catan, og utnytt ressursene der for å erobre territoriet fra kyst til kyst. Bygg infrastruktur, bygninger og sett motspillerne dine ut av spill. Catan kalles også Settlers of Catan og spilles med tre til fire spillere.

Flere populære brettspill

Tips om digitale brettspill

Om undersøkelsen

Opinion har etablert Norsk koronamonitor som kontinuerlig (opptil daglig) måler nordmenns holdninger, adferdsendringer og erfaringer, samt effekter av utbruddet.

Opinion har også etablert et nasjonalt befolkningspanel med over 14.000 nordmenn for studier knyttet til konsekvenser og effekter av koronasituasjonen, i samarbeid med forskningsmiljøer, myndigheter, bedrifter, organisasjoner, media m. fl.

Artikkel fra Opinion: https://opinion.no/2020/10/tviler-pa-normal-jul/

* Prisjakt Consumer Interest Index, et verktøy utviklet av Prisjakt som rapporterer om millioner av Nordmenns kjøpeinteresse (klikk fra Prisjakt til butikk) for ulike typer produkter eller produktkategorier. Denne spesifikke undersøkelsen inkluderte kjøpeinteresse for brettspill i desember 2019 sammenlignet med en gjennomsnittlig måned samme år.

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid. Carl Lindholm kan nås på [email protected].