Prisjakt

Sterk treningsstart for 2021

EVO Fitness PT Fabian Skagestein gir hans beste tips til styrketrening hjemme.

Tekst:
Viktoria Andresen

Publisert:
20. januar 2021

Fabian Skagestein, EVO Fitness

Å bli flinkere til å trene er et klassisk nyttårsforsett. I år er det tydelig at vi ruster opp hjemmestudioene våre, og utstyr til styrketrening seiler til toppen av listen av mest kjøpte produkter sålangt. Vi har tatt en prat med EVO fitness PT Fabian Skagestein for å få hans beste tips rundt styrketrening og motivasjon hjemme. 

Hva du har råd og plass til spiller selvsagt en rolle for hva du kan velge av treningsutstyr. Flere bygger om ekstra rom, garasje og bod til hjemmestudio, men det finnes såklart utstyr til folk uten den ekstra plassen, som heller ikke koster skjorta. PT Fabian har tatt en titt på topplisten vår og sier det er mye bra å velge mellom for ulike behov.

– Det er tydeligvis mange som har plass til vektstativ, som er supert! De tre i toppen, altså vektstativ, oppbevaring og vektskiver hører veldig sammen og det trenger du litt plass til. Passer veldig bra for de som har litt peiling, og ikke vil gå glipp av noen gains, sier Skagestein og fortsetter nedover listen.

– Manualer og kettlebells er perfekt for folk som ikke har så mye plass. Veldig enkelt og koster heller ikke så mye. I tillegg er det masse øvelser å gjøre, og et hav av gode videoer på Youtube. Det gjelder greptrenere og push-opp-håndtak også egentlig, sier han.

– Trimsykler er også supert hvis du har plass til det! Er ganske kaldt nå, så er luksus å sitte inne, kanskje foran Netflix for huke av kardioen, ler Fabian.

Prisjakts Topp 10 innen treningsutstyr

Dette er produktene slik de har økt i popularitet den siste måneden.

Gjør noe du liker, og tren hele kroppen når du først er i gang

Mange synes det er kjedelig å trene hjemme, og selvom man ikke må over dørstokkmila, er sofaklisteret kanskje enda sterkere. For å holde motivasjonen oppe anbefaler Fabian at du gjør noe du kan, og liker. 

– Ingen er motivert hele tiden. Det viktigste er å pushe gjennom de dagene du ikke orker. Tren heller en kortere økt, eller gjøre noen øvelser du har lyst til å gjøre. Isteden for å unngå helt. Jevnlig trening er nøkkelen til success, sier han. 

– Sett opp et program du liker, og hold det enkelt. Prøv flere kortere økter i løpet av uken og vær litt kreativ med det du har rundt deg. Bruk en sofakant eller vidueskarm til dips og pushups, nevner han som eksempler. 

– Jeg liker å kjøre kortere økter, på tid. Eller 45/15 intervall med 5 øvelser. Så mange repetisjoner du klarer på 45 sekunder, også 15 sekunder pause før du går videre på neste øvelse. Da får du opp pulsen litt, i tillegg til at du kjører styrke, tipser PT Skagestein.

Mål fremgangen din og prøv virtuell vennetrening for mestring!

Hvilke mål man har vil såklart være veldig individuelt, men Fabians beste tips for å måle resultater og se fremgang er å loggføre øktene dine. 

– Treningslogg eller dagbok kan være veldig hjelpsomt. Skriv ned alt du gjør og prøv å gjøre litt mer neste gang. Hvis du vil gå ned i vekt er det lurt å loggføre vekten din. Det finnes flere gode apper som også kan hjelpe deg med logging. Noen av de tilbyr også online oppfølging av PT, sier Fabian 

– Tren sammen med noen. I disse dager kan jo det være en utfordring, men sett opp en videosamtale og gjennomfør samme YouTube trening med en venn for eksempel. Det er lettere å gjennomføre økter når man har en avtale med noen, forteller EVO-PTen som et hot tips.

Unngå nybegynnerfella “å gjøre for mye, for tidlig” 

Mange faller fra nyttårsforsettet sitt for diverse grunner, men en klassiker er at man starter for hardt, får vondter og slutter.

–  Det er veldig typisk at folk starter for hardt. De skal starte med fem dager i uken, også sover de ikke nok eller spiser ikke nok. Ender opp med å skade seg selv, og kan ikke fortsette, sier Fabian.

– Start heller rolig og bygg gradvis. Begynn med 2-3 ganger i uken, så kan du heller øke etterpå. Ikke løft for mye for tidlig. Driver du med hjemmetrening med benk og vektstativ, ta heller høyere repetesjoner, istedenfor å pushe maksvekt, veileder han. 

– Ikke prøv å slå rekorder i benkpress hjemme alene. Da ender det kanskje med stanga i halsen, avslutter PT Skagestein med litt galgenhumor.

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid. Viktoria Andresen kan nås på [email protected]