Kategorier
Prisjakt

Slik velger du riktig elsykkel

Tenker du å investere i en elsykkel? Da er du ikke alene! Vi har tatt en prat med sykkelekspertene i NAF for å få deres tanker om elsykkel og tips til selve kjøpet.

Tekst: Viktoria Andresen

Publisert: 23. mai 2021

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i det. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid.

Her ser vi Håkon Aarseth ute med en elsykkel. Foto: Marte Aarland Nyhus

Sykkel har alltid hatt en viktig rolle i bybildet, men den kommer til å få en enda viktigere rolle nå. I trang og hektisk by er sykkelen ofte det enkleste og raskeste transportmiddelet.

Håkon Aarseth jobber med produkt og tjenesteutvikling i NAF, som nå holder på å lansere sitt aller første sykkelmedlemskap. Janne Pedersen er forbrukerrådgiver og jobber blant annet med å teste en rekke forskjellige elsykler hvert år.

– Vi ser en enorm økning på adopsjon av elsykkel, fordi teknologien har gått fra ok til veldig bra på kort tid. Tilrettelegging for sykkel i byen er et veldig økende tema og vi har jobbet med sykkel siden NAF ble en trafikant organisasjon i 2013, forteller Håkon.

Elsykkelen gir en frihetsfølelse

Håkon er også en elsykkelentusiast som selv sykler i hverdagen, rundt hele Oslo. Med elsykkel har byen blitt rask og enkel å komme seg rundt i. 

– Jeg synes det veldig gøy å sykle generelt, men spesielt med elsykkel. Oslo er en by som er i en konstant nedover eller oppover bakke. Med elsykkel har byen blir flat og jeg slipper å forholde meg til oppoverbakkene og bli svett. Elsykkelen er et rent transportmiddel som gjør byen veldig mye mer tilgjengelig. Nå tar det 15 minutter uansett hvor jeg skal, sier den fornøyde elsykleren. 

– Alternativet er å gå eller ta kollektivt, som nå har vært veldig begrenset. Når jeg setter meg på sykkelen og kjenner vinden i håret får jeg en frihetsfølelse. Det er en helt annen opplevelse enn å trykke meg inn på en full bane, forteller Aarseth. 

Foto: Adobe Stock, Freepik
Janne Pedersen, Forbrukerrådgiver i NAF, på en sammenleggbar elsykkel fra Mate. Foto: Eirik Aspaas

Pendle eller sykle lokalt?

Før du går til innkjøp er det viktig å tenke over noen ting. Janne tipser at det er viktig å tenke over hva du skal bruke sykkelen til. Skal du sykle langt, eller lokalt? Skal du storhandle eller bare cruise i byen? De variablene vil spille inn på rekkevidde og kapasitet. 

– Det første du må tenke på er å tenke på hva du skal bruke sykkelen til. Det er forskjell på det å pendle 4-5 mil til jobben hver dag og det å sykle i byen. Hvis du skal sykle langt trenger du god batterikapasitet, og lang rekkevidde. Da må du også litt opp i pris, sier Janne. 

– Hvis du skal sykle kortere distanser, klarer du deg fint med en litt rimeligere sykkel. Men skal du trekke sykkelvogn med barn i mye bakker trenger du ekstra batterikvalitet. Ekstra vekt suger kapasitet, forteller forbrukerrådgiveren.

Prøv sykkelen før du kjøper

I tillegg til hva du skal bruke sykkelen til, er det viktig å tenk på hvordan det er der du skal sykle, slik at du kan prøve sykkelen litt i det samme type terrenget når du tester den.  

– Prøvesykle alltid sykkelen før du kjøper, gjerne i litt forskjellig terreng. Sjekk hvordan bremsene fungerer og om du får god drahjelp opp bakker. Det er lurt å prøvesykle for å få et inntrykk av hvordan sykkelen fungerer og om det er en sykkel du føler deg komfortabel med, tipser Janne.

Anbefaler krankmotor

Du kan ha motoren i navet på forhjulet på sykkelen, eller på bakhjulet, eller i kranken. Har du motoren i forhjulet kan det bli vanskelig å skifte dekk på egenhånd. Skal du feste sykkelvogn er det også upraktisk å ha motoren i bakhjulet. 

– Vi anbefaler krankmotor. Det er en fordel hvis du skal skifte dekk på sykkelen hvis du for eksempel har punktert. Det gir også best stabil drahjelp, og bedre balanse, sier Janne. 

Foto: Adobe Stock, aerogondo

Du bør helst ha hydrauliske bremser

På elsykkel bør du ha gode bremser, siden du får bedre fart og den er en del tyngre enn en vanlig sykkel.

– Helst bør syklene ha hydrauliske bremser. Minimum bør du ha skivebrems, men det beste er hydrauliske skivebremser. Felgbremser ser vi på de rimeligste syklene, men det gir svakere bremseeffekt. 

Hybridsykkel vs. bysykkel

Syklene glir litt over i hverandre og du kan finne bysykler med god rekkevidde, og kvalitet, men i hovedsak er det en del forskjeller mellom de to. 

– En hybridsykkel har typisk litt mer sporty og moderne uttrykk. Der sitter du gjerne litt fremoverlent,og de har ofte bedre batterikapasitet. Denne egner seg best til å pendle med, forteller forbrukerrådgiveren fra NAF. 

– På en bysykkel sitter du i en mer oppreist sittestilling. Den har ofte litt mer tradisjonelt og vintage utseende, og lavt innsteg. Minner mer om en klassisk dame modell. Disse har gjerne kortere batterikapasitet, og dermed kortere rekkevidde. Perfekt til å suse rundt i byen med, sier Janne.

Foto: Adobe Stock, Scottie

Hva med transportsykkel?

Transportsykler er veldig smak og behag. De kan være litt vanskelige å håndtere, som å få opp og ned på fortau. Longtailsykler er ofte tyngre, og har kraftigere ramme og god batterikapasitet. Her gjelder det å prøve seg frem og se hva som passer deg best.

– Hvis du vil ha en transportsykkel, så ville jeg testet litt forskjellige og funnet ut hva du føler deg mest komfortabel med. Hvis du bare skal handle og transportere mye, funker det kanskje med et litt stabilt bagasjebrett. Jeg har valgt sykkelvogn, og det er veldig fleksibelt synes jeg. Den kan du koble av og på, også har du en vanlig elsykkel når du ikke skal frakte så mye, tipser Janne.

– Transportsykler er ofte litt dyrere også. De er jo veldig fine da! Men ja, test deg frem er egentlig beste tipset. Hvordan svinger de, prøv i forskjellig terreng, med litt vekt, er det siste rådet fra Pedersen

Trenger du flere tips kan du lese NAFs nye kjøpsguide til elsykkel.

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i det. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid. Viktoria Andresen kan nås på [email protected]