Prisjakt

Gjør sykkelen din klar for sesongen

Sykkelekspert Mikkel sine 10 beste råd for å gjøre sykkelen din vårklar.

Tekst:
Viktoria Andresen

Publisert:
15. april

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i det. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid.

Mikkel på sykkelen sin

Noen tøffinger sykler selvsagt hele året, men for deg som har sykkelen stua unna gjennom vinteren har vi en enkel liste med ting du burde sjekke så sykkelen din blir klar for våren.

Mikkel Gerrard har jobbet med sykler de siste 4 årene, men vært en aktiv syklist de siste 10. Han sykler mest downhill og e-enduro PG. På Birk Sport Torshov jobber han som assisterende butikksjef. Han elsker sykler og hjelper folk med gode kjøpsråd, verkstedtjenester og service. Her er hans 10 beste råd for hva du bør gjøre når du tar frem sykkelen igjen.

1. Vask sykkelen

Det første du burde gjøre er å vaske sykkelen din. Når du gjør dette for hand finner du fort ut om det er noen skruer løse, eller ting som bør fikses. Du trenger bare en bøtte med litt varmt vann, helst bilshampoo eller sykkelvask, og gå over sykkelen med en svamp. Bruk en børste til kjedet. Skyll av, og tørk den med en klut etterpå.

– Vasker du sykkelen din først, får du tatt en god titt på nært hold. Det er en veldig enkel start for sjekke om det er noe galt med sykkelen, også blir den ren og pen da, sier Mikkel. 

2. Bytt kjedet

Er det lengesiden du har byttet kjedet, bør du gjøre det. Det er en enkel forsikring for at sykkelen skal være trygg. 

– Har du ikke byttet kjedet på et par 1000 km, kan det lønne seg å gjøre det, ellers må du kanskje bytte kassett som kan bli en unødvendig kostnad. Bytter du kjedet ditt en gang i året, vil du redusere servicekostnadene dine i lengden, rådgir sykkeleksperten.

– Å kjøpe seg en kjedemåler kan være en billig forsikring. Med den finner du enkelt ut hvor slitt drivverket ditt er. Er det mer enn 0,75% strekk i kjedet vil ikke et nytt kjede passe på kasseten. Det gjør ikke noe, men etterhvert vil kjede begynne å glippe på tannhjulene, spesielt på tyngre gir og da må du gjerne bytte både kjede og kassett. Et kjede koster mellom 300 kr - 400 kr, mens en kasset kan koste opp til flere tusen kr, forteller Mikkel.

Foto: Khaligo, Adobe Stock

3. Sjekk bremser og bremseklosser

Lar du bremseklossene bli helt nedslitt, øker sjansen for at du må lufte bremsen og det er ofte dobbelt så dyrt som å bare bytte klossene.

– Se på selve bremsen og klossene om belegget er slitt eller ikke. Du kan se inn i bremsen for å se om belegget er der enda. Er det lite belegg igjen, må du bytte klossene. Lar du klossene bli slitt bort, blir det metall på metall, det merker du om sykkelen skriker veldig når du bremser. Da må du fort bytte bremseskiven også, og det er mye dyrere, sier Mikkel. 

4. Stram styrelageret

Unngå et ranglete styre ved å stramme styrelageret. 

– Å stramme styrelageret er veldig enkelt. Bare stram skruen som sitter nederst på toppen av styret. Da slipper du at styret vakler, forteller Mikkel.

5. Sjekk dekk og lufttrykk

Er dekkene dine gamle og gummien hard, blir dekkene utrygge. Derfor er lurt å sjekke standen på de. Mens du gjør det kan du samtidig sjekke lufttrykket i dekket. 

– En vanlig bysykkel skal gjerne ha opp mot 4-5 bar og terrengsykkel 2-3 bar. Jo smalere dekkene er, jo mer trykk trenger de. Det vil også stå på dekkene hva de trenger av luft, sier Mikkel.  

6. Olje kjedet

Det er viktig å olje kjedet, men pass på å ikke olje for mye. Da tiltrekker du deg fort mye smuss, og oljen funker mot sin hensikt. 

– Kjenn med fingern din om kjedet er tørt, hvis ja oljer du kjedet. Du skal bare dra gjennom en runde, og tørke godt av, tipser Mikkel. 

Foto: tonguy324, Adobe Stock

7. Sjekk at lys fungerer

Sjekk at lysene funker og at du har riktig lys montert på sykkelen. Blir du stoppet av politiet uten lys, kan du få en ganske saftig bot. 

– Du finner fort ut om lysene funker da, men du skal i hvert fall ha hvitt lys foran og rødt bak, sier Mikkel. 

8. Bytt olje på girkassen hvis du har navgir

– Noen sykler har navgir og har du det bør du bytte olje på girkassen annet hvert år. Har du elsykkel, eller sykler veldig mye må du i hvert fall gjøre det, sier Mikkel.

Foto: LeslieAnn, Adobe Stock

9. Ha en god hjelm

Når det kommer til hjelm, er det veldig mange å velge mellom. Det er også viktig å tenke på at hjelmer ikke lever for alltid og burde byttes ut med noen års mellomrom. 

– Veldig mange velger å handle hjelm med MIPS. Det er et tolagssystem som beskytter mot ytterligere skader ved fall. Bytter du hjelmen hvert 5. år sørger du også for at isoporen ikke blir sprø. Prøv å ikke la hjelmen ligge i direkte sollys heller, råder han. 

10. Planlegg for tyveri

Det er stor sannsynlighet at sykkelen din blir stjålet hvis den står på gaten. Spesielt i byen. Derfor er det veldig viktig å ha en plan for tyveri. Det beste er å ha en god forsikring, enten det går på innbo eller en egen sykkelforsikring. Alle låser kan brekkes, men noen er selvsagt vanskeligere enn andre, så en god lås må du også ha. 

– Ca. 10 000 sykler blir stjålet i året, og mørketallene er store. Derfor må du ha en strategi klar før tyven går til verks. Det aller viktigste er å ha forsikring. I hvert fall hvis det er en dyr sykkel. Gjerne en separat forsikring, for med innbo blir det fort egenandeldel og alderstap, er Mikkels råd mot tyven. 

– Forsikringsgodkjente (FG) låser koster litt mer, fordi den går gjennom en del prøver i en lab for å få det stempelet. Det viktigste er å høre med forsikringsselskapet hva de krever av låsing og forholde deg til det, avslutter han. 

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i det. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid. Viktoria Andresen nås på [email protected]