2017-09-12


Aktivitetsarmbåndet er din smarte følgesvenn på håndleddet

Et aktivitetsarmbånd sitter på håndleddet ditt akkurat som en vanlig klokke og måler dine daglige aktiviteter. Deretter kan det fortelle deg hvor langt du har gått, hvor mange kalorier du har brent og hvor mange skritt du har gått. Her gir vi deg noen tips om noen av funksjonene og egenskapene du bør se etter når du skal kjøpe et aktivitetsarmbånd.

Det er først og fremst fire ting du bør tenke på når du kjøper aktivitetsarmbånd. Om aktivitetsarmbåndet skal ha innebygd skjerm, hvor stort det skal være på håndleddet, om det skal ha innebygd pulsmåler og støtte for GPS. Du bør også sjekke ut alle ekstrafunksjonene mange produsenter har bygd inn i de litt mer avanserte modellene, disse kommer vi til litt lengre ned i teksten. 

Fordelen med en liten skjerm er at man kan se aktivitetsdata som antall skritt, avstand, antall kalorier brent, hvor mange trappetrinn du har gått opp og lignende. Du kan også tilpasse funksjonene på de mer avanserte modellene, og se innkommende anrop eller SMS på en tilkoblet mobiltelefon, sette alarmer, og på noen modeller kan du til og med lese hele tekstmeldinger fra telefonen.

Bakstykket med skjerm er at aktivitetsarmbåndet kan bli ganske stort på håndleddet. Den som ikke bryr seg om de mer avanserte funksjonene og bare vil holde oversikt av og til via mobiltelefonen kan med fordel velge en mindre, skjermløs modell som ligner mer på et vanlig armbånd enn en aktivitetsmåler. Funksjonene blir færre, men det blir mer stilrent, enklere og generelt billigere med en skjermløs modell.

En del modeller har innebygd pulsmåler, og noen få har støtte for eksterne pulsbelter. Fordelen med pulsmåler er at du får en indikasjon på hvor belastet kroppen er, både når du trener og ved hvile. Baksiden med innebygd pulsmåler er at den sjelden er helt korrekt. Pulsbelter er betydelig mer nøyaktige og raskere på å nå korrekt måleresultat. 

Med innebygd GPS kompletteres aktivitetsarmbåndets andre treningsfunksjoner med nøyaktig sporing av bevegelsesmønstrene dine. Det gjør at du får en mer presis beregning av antall skritt, og du slipper å gjette på distansen du sprang på løpeturen, men kan studere den i detalj på et kart etterpå. Batteriet tømmes raskere, men det er ikke meningen at man skal ha på GPS’en hele dagen, bare når det trengs. Definitivt verdt det, men husk på at aktivitetsarmbånd med GPS generelt er større.




Fitbit

Så kommer tre ekstrafunksjoner som kan være kjekke å ha. Som søvnmåling, som forteller deg når du sovner og våkner og hvor mye du har beveget deg i løpet av natten. Tallpresentasjon forteller deg hvem som ringer deg på telefonen, høydemåleren gjør at du kan finne ut hvor mange trapper du har gått opp i løpet av dagen, og vibrerende alarm er en mer diskrét måte å bli vekket på enn at mobiltelefonen skal begynne å bråke høyt. 

Ikke glem å sjekke at aktivitetsmåleren du kjøper har full støtte for mobiltelefonen din. Og gjerne også den fremtidige, i tilfelle du planlegger å bytte fra for eksempel Android til iOS i fremtiden. Et annet tips er å velge en vannresistent eller til og med en helt vanntett modell for å kunne svømme og løpe i regnet uten å risikere skade på enheten.

Videre kan vi tipse om å se etter modeller med lang batteritid på minst sju til ti dager, eller gjerne enda lenger. Mange smartklokker må lades hver kveld, men et aktivitetsarmbånd kan ha opptil et års batteritid avhengig av modell. Noen produsenter bruker en merkespesifikk kontakt til lading og ikke vanlig micro-USB. Det betyr at å rote bort laderen kan koste deg adskillige hundrelapper for en ny, det kan det også være lurt å tenke på før man handler.

Her kan du prissammenligne alle aktivitetsarmbånd på Prisjakt.



Daniel Haaf


Fitbit / Garmin

 Diskuter denne nyheten i forumet