Registrer og profiler butikken din

Prisjakt er en av Norges største pris- og produktsammenligningstjenester. Vi gjør det lett for forbrukere å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk. Vi viser priser fra alle nettbutikkene vi kjenner til.

Registrer butikken din gratis

Du kan registrere butikken din. Det er gratis og tar bare noen få minutter.

Som registrert butikk kan du:

  • logge deg inn på din egen butikkside i vårt verktøy Prisjakt Analytics
  • svare på vurderinger lagt inn av brukerne våre
  • redigere butikksinformasjon
  • angi hvilke betalingsmåter butikken godtar

Fyll ut vårt registreringsskjema for å registrere butikken din. Det koster ingenting i hverken startavgift eller løpende avgift.

Når du har registrert butikken, kontrollerer og godkjenner vi den. Når det er gjort, sender vi deg en lenke via e-post som du bruker for å logge deg inn på Prisjakt Analytics. Vi begynner også å indeksere produktene og prisene dine dersom vi ikke allerede har gjort det tidligere (vi anbefaler at butikken din har en prisfil, les mer om dette under).

Bli mer synlig – bli profilert butikk

Registrerte butikker kan også bli profilerte. Det øker synligheten i prislistene våre og gir deg mer trafikk. Det gir deg også tilgang til flere smarte funksjoner, slik at du kan analysere klikk og konkurrenter.

Som profilert butikk kan du også:

  • vise logoen din i prislistene våre
  • nevne tre konkurransefordeler i prislistene våre
  • la kundene dine klikke seg direkte fra prislistene våre til butikken din
  • analysere klikkene dine i verktøyet vårt Prisjakt Analytics
  • se vår markedsanalyse på kategorinivå i vårt verktøy Prisjakt Analytics
  • analysere ditt eget sortiment i forhold til andres i vårt eget verktøy Prisjakt Analytics
  • integrere våre kjøpsvurderinger og produktvurderinger i butikken din
  • vise et “Billigst på Prisjakt”-symbol i butikken når du er billigst

Profilerte butikker betaler en fast avgift per klikk som leder fra Prisjakt til butikken. Vi har bare en dags oppsigelsestid. Kontakt våre selgere dersom du vil profilere butikken eller vite mer om profilering.

Raskere oppdateringer - gi oss prisfilen din

En prisfil hjelper oss med å indeksere produkter og priser i butikkene din. Den ligger på serveren din og inneholder informasjon om blant annet produkter, priser og lagerstatus. Vi ler av prisfilen flere ganger per døgn for å oppdatere informasjonen på Prisjakt. Dersom du bruker et e-handelssystem, kan du høyst sannsynlig opprette en prisfil automatisk.

Du registrerer prisfilen din samtidig som du registrerer butikken din. Du kan også registrere den i etterhånd ved å kontakte vår support. Dersom du sender oss en e-post, sender du bare lenken til filen, altså ikke hele filen. Dersom du bytter navn på prisfilen, flytter den til et annet sted eller gjør endringer som kan påvirke vår avlesning, må du informere oss om det.

Dersom du ikke har en prisfil, må vi skanne butikken din med hjelp av agentene våre. Det innebærer ulemper for oss, brukerne våre og deg. De endringene du gjør i butikken vil ikke vises på Prisjakt like raskt, og butikken din risikerer å bli belastet når vi skanner den.

Krav til prisfilen:

  • Prisfilen URL bør være statisk og ikke endres.
  • Filen må ikke være statisk, men kan bestå av et skript som dynamisk henter informasjon direkte fra butikkens database. Dersom filen er statisk, bør du sørge for at den oppdateres ofte, slik at vi alltid viser riktig informasjon på Prisjakt.
  • Prisfilen kan være en vanlig tekstfil. Vi foretrekker tekstfiler fremfor vanskelige XML-standarder, men vi støtter også Google Shoppings XML-fil. Vi støtter imidlertid ikke Excel-filer (xlxs, xls) eller lignende.
  • Feltene i prisfilen skal være atskilt med tab-tegn, semikolon eller annet egnet tegn som ikke benyttes i produktnavnene eller andre felt. Angi hva det respektive feltet inneholder på den første raden i filen.
  • Ulike varianter av produktene, f.eks. størrelser eller farger, bør angis som et nytt produkt med et unikt navn og artikkelnummer. Vi grupperer dem i systemet vårt dersom det er praktisk.
  • Prisfilen skal inneholde hele sortimentet i butikken din.

Prisfilen bør inneholde disse feltene

Produkt-ID eller butikkens artikkelnummer (obligatorisk):
Må være unik for hvert produkt. Må aldri endres og aldri brukes på nytt for andre produkter. Maks 36 tegn.

Kategori (obligatorisk):
Må være den fullstendige kategorien, i trestruktur, med så dype kategorinivåer som mulig. Kategoriene skal være basert på produkttype og ikke produsent, varemerke eller tema med blandet produktinnhold (.eks. salgskategorier). Det kan kun angis en kategori per produkt. Dersom produktet inne i flere kategorier, skal den primære kategorien angis.

Varemerke/produsent (obligatorisk):
Produktets varemerke skal om mulig finnes tilgjengelig i et separat felt. Dersom det ikke er mulig, skal det stå først i feltet for produktnavn. Produkter som mangler varemerke eller har feil angitt varemerke vil ikke bli indeksert.

Produktnavn (obligatorisk):
Navn på produktet, med modellnavn og/eller modellnummer som gjør det mulig å identifisere produktet. Dersom separat felt for varemerke/produsent mangler, skal varemerket eller produsenten stå først i produktnavnet (et eget felt for varemerke/produsent anbefales på det sterkeste). For produkter med ulike varianter, skal de unike attributtene for den aktuelle varianten fremgå i produktnavnet, f.eks. farge, materiale og årsmodell. For produkter som selges i ulike pakningsstørrelser (som parfyme, sjampo og matvarer), skal volum eller vekt fremgå av produktnavnet. Dersom det inngår flere produkter i ett eller produktet selges i flerpakning, skal dette også fremgå av produktnavnet.

URL (obligatorisk):
URL til produktside hos butikken. Dersom produktsiden mangler egen URL, kan du bruke URL-en til kategorisiden. Dersom butikken bruker UTM-sporing, skal sporingskoden ligge i et separat felt i prisfilen. Dersom butikken bruker parametre i URL-en for å skille ulike produkter (som eksempel farge og størrelse), bør URL-feltet i prisfilen inneholde hele URL-en, inklusiv parametrene.

Pris (obligatorisk):
Pris på produkt eksklusiv frakt. Kan angis med eller uten mva. Dersom det angis uten mva., skal det spesifiseres i feltets rubrikk. Prisene skal angis i den valuta som er den offisielle i det landet der butikken vil bli listet. Prisen skal angis for samme salgsenhet som spesifiseres i produktnavnet (f.eks. skal høyttalere som selges i par ha prisopplysninger per par).

Tilstand/ produktformat (obligatorisk):
Angir i hvilken tilstand produktet selges eller i hvilket format. Dersom samtlige produkter i butikken selges nye og som fysiske produkter, kan feltet utelates helt.

  • "Ny" angir at produktet selges som nytt i ubrutt forpakning.
  • "Demo" angir at produktet har vært brukt som f.eks. utstillingsmodell.
  • "Brukt" angir at produktet er åpnet og brukt eller reparert (renovert).
  • "Nedlastning" angir at produktet, f.eks. eksempel et dataspill, leveres i digitalt format via nedlastning og ikke på fysisk medium.

MPN / manufacturer SKU (anbefales sterkt):
Produsentens unike artikkelnummer for produktet. Legger til rette for at vi skal kunne indeksere butikkens produkter mye raskere og mer korrekt.

EAN-13 / GTIN-13 (anbefales sterkt):
Den unike 13-sifrede strekkoden til produktet. Legger til rette for at vi skal kunne indeksere butikkens produkter mye raskere og mer korrekt.

Bildelenker (anbefales sterkt):
En eller flere lenker til produktbilde. Dersom det finnes flere bilder, angis lenken til det primære bildet først. Bildene skal være uten vannstempel og andre typer butikk- eller produsentmerking. Bildene bør helst være høyoppløste og ha hvit bakgrunn. Bildene skal vise den produktvarianten som angis i produktnavnet og i øvrige felt med tanke på f.eks. farge og pakningsstørrelse.

Frakt (anbefales sterkt):
Fraktpris for produktet. Det kan også angis total pris for produktet inklusiv frakt. Spesifiser i feltets rubrikk om det er fraktpris eller totalpris, samt om prisen er med eller uten mva.

Produktbeskrivelse (anbefales):
En mer utførlig beskrivelse av produktet enn det som inngår i produktnavnfeltet.

Flerpakning eller pakke (anbefales):
Angis om det handler om butikkens egen flerpakning eller pakke (bundle), ikke om det handler om flerpakning eller pakke som kommer direkte fra produsenten. Dersom det ikke finnes et separat felt for dette, og butikken selger flerpakning eller pakke, skal dette tydelig fremgå av produktnavnet.

Lagerstatus (anbefales sterkt):
Angir lagerstatus for produktet i butikken. Lagerstatus må oppgis tydelig, slik at vi også kan vise den på Prisjakt. Dersom lagerstatus oppgis på feil måte, forbeholder vi oss retten til å skjule visning av lagerstatus for butikken.

  • "På lager" angir at produktet leveres til kunde i løpet seks virkedager.
  • "Ikke på lager" angir at produktet ikke finnes på lager hos butikken.
  • "Innkommende [dato]" angi at produktet ikke finnes på lager, men forventes å komme på lager hos butikken på en kjent dato.
  • "Forhåndsbestilling [dato]" angir at produktet ennå ikke er sluppet, men har en kjent lanseringsdato.

Tilgjengelighet (obligatorisk):
Det er ikke obligatorisk å angi lagerstatus, men dersom butikken viser produkter som ikke kan bestilles for øyeblikket, eller som ikke kan sendes hjem til kunden, må tilgjengelighet angis. "Kan ikke bestilles" angir at produktet har en angitt pris i butikken, men at det ikke kan kjøpes for øyeblikket. "Må hentes" angir at produktet må hentes i fysisk butikk og ikke kan bestilles for hjemmelevering.

Farge eller mønster (anbefales sterkt):
Det aktuelle produktets farge eller mønster dersom det er viktig i forhold til produkttypen. Produsentens benevning skal i størst mulig grad benyttes (f.eks. "summit white" eller "space gray").

Kjønn og målgruppe (anbefales):
Det kjønn eller den målgruppen som produsenten anser at produktet passer for dersom et er viktig i forhold til produkttypen. Det kan være f.eks. dame, herre, unisex, jente, gutt eller barn. Dersom butikken ikke har et separat felt for dette, og det er viktig for produkttypen, kal det tydelig fremgå av produktnavnet.

Størrelse (anbefales sterkt):
Størrelsen på det aktuelle produktet dersom det er viktig i forhold til produkttypen. Skal angis inklusiv type størrelse (f.eks. eksempel EU45/US11/UK12 for sko) dersom det kan finnes flere ulike typer størrelser.

Slik foregår indekseringen

Vi indekserer alle produkter som passer i våre aktive kategorier på Prisjakt. For å indeksere et produkt må vi kjenne navnet til produsenten og varemerkenavnet. Vi indekserer vanligvis ingen "no name"-produkter.

Vi oppdaterer Prisjakt flere ganger per døgn for å fange opp f.eks. prisjusteringer og lagerstatus hos butikkene. Når en butikk legger til nye produkter i sortimentet, som ikke finnes på Prisjakt allerede, må disse indekseres manuelt hos oss.

Dersom en butikk gjør mange endringer på kort tid, er det mulig å få forrang i indekseringskøen for at informasjonen på Prisjakt skal oppdateres raskere. Butikken kan styre dette i vår tjeneste Prisjakt Analytics.

Dersom en butikk gjør virkelig store endringer i prisfilen, plasseres endringene i karantene hos oss, slik at vi kan gjennomføre en manuell kontoroll. På den måten reduseres risikoen for feil. Dersom du på forhånd ved at prisfilen vil komme til å store endringer på et tidspunkt, f.eks. ved neste salg, kan du sende oss en e-post om det for å unngå karantenen.

Dersom produktene eller prisene dine mangler på Prisjakt, eller dersom vi viser feil informasjon, kan du gi oss beskjed om dette via vår tilbakemeldingsfunksjon. Gjør det gjerne på de respektive produkt- eller kategorisidene dersom det handler om enkeltprodukter eller -priser. Dersom det handler om større mengder produkter eller priser, kontakter du oss via e-post.