Retningslinjer for annonsering

1. Annonsørens navn må angis i alle annonser. Annonser som kan forveksles med redaksjonelt materiale kan merkes "annonse" av Prisjakt om ikke annonsøren velger å endre annonsens utseende.

2. Prisjakt følger lokale og internasjonelle regler for annonsering i de land Prisjakt eksisterer. Annonsører og sponsorer må derfor gjøre det samme. Det er annonsørens ansvar å garantere at dette skjer.

3. Annonsematerialer får ikke berøre følgende : tobakk, alkohol, våpen, ammunisjon, fyrverkerier, pornografi eller gambling.

4. Prisjakt tillater ikke annonsering for illegale produkter.
Annonsematerial får ikke inneholde materiale som er uredelig, misvisende eller støtende, inklusive material som latterliggjør mennesker på grunn av alder, etnisk bakgrunn, hudfarge, relgion, kjønn eller funksjonshemming.

5. Prisjakt forbeholder seg retten til å avvise eller avslå annonsemateriale som ikke tilsvarer Prisjakts etiske prinsipper eller som bryter med gjeldende lover eller avtaler som finnes mellom Prisjakt og annonsøren.

6. Selv om Prisjakt aksepterer en annonse behøver det ikke å bety at vi anbefaler produktet eller tjenesten som tilbys.

7. Prisjakt opprettholder et strengt skille mellom reklame og redaksjonelt materiale for å markere sin uavhengighet. Annonsører og sponsorer kan ikke på noen måte påvirke dette. Følgelig blir må disse avdeligene holdes separat, selv fysisk.


Tekniske anvisninger

  • Størrelse: max 30 kB for 300 x 100 og max 50 kB for øvrige.
  • CPU-bruk: Max 8% i gjennomsnitt på 1 CPU-core på en standarddata(ca 2 GHz). (Opp mot 50% er OK under noen få sekunder, eller ved brukermedvirkning.)
  • Ekspanderende banners må ha en fordrøying på minst 2/10 sekund
  • Vi tillater ikke banners som spiller upp lyd annet enn ved brukermedvirkning.
>Vi tillater HTML-banner som inneholder javascript, men normalt har vi restriksjon om at banner ikke skal endre sidens innhold utenfor annonsens område. Det vil si om dere ønsker å skape ulike former overlays og popups, ønsker vi at dere kontakter oss for at vi skal kunne godkjenne dette. Generelt har vi en policy om at man bare godkjenner endringer av sidens innhold som startes av brukeren, dvs de som ikke skjer automatisk ved sidens innlogging.

Mulige filformat er GIF, JPG, Flash eller HTML. (for begrensninger se under)

Tips og instruksjoner ved bruk av Flash

Dersom man er interessert i å få antallet klikk registrert, bør man i stede for en URL legge inn en så kalt clickTAG (eller clickTag) og senere gi beskjed til oss hva som skal brukes. Dette gjøres gjennom å bruke clickTAG (eller clickTag) i stedenfor å bruke hardkode in destinations-URL:en i flashfilen:

on (release) {
  getURL("http://exempel.se", "_blank");
}

Mer informasjon om dette finnes her:
http://www.adobe.com/resources/richmedia/tracking/designers_guid

Det er ikke nødvendig å bruke clickTAG, uten vårt system kan man som oftest regne klikk likevel.

Husk at vi krever at linker åpnes i et nytt vindu, dvs _blank

Dersom dere har en banner med flere linker, kan dere ikke bruke clickTAG uten også å hardkode linkene, f.eks:

on (release) {
  getURL("http://exempel.se", "_blank");
}

Det går også å bruke vår clickTAG dersom banner ligger på en annen server ann vår. Logg inn på clickTAG og ønsket adresse i Flash slik :

getURL(_root.clickTAG + "http://www.din_url", "_blank");