Angrerett ved kjøp av varer fra nettbutikker

Hva går angreretten ut på?

Dersom du kjøper noe fra en nettbutikk, gjelder angrerettloven i tillegg til forbrukerkjøpsloven. Angrerettloven gir deg rett til å angre kjøpet i 14 dager fra du har mottatt varen. Butikken må da betale tilbake det du har betalt, også frakten du betalte for å få varen levert til deg. Derimot må du selv betale frakten for å returnere varen til butikken. Angreretten gjelder når du kjøper fra nettbutikker i Norge og EU/ EØS. Les mer om angreretten og netthandel på Forbrukerportalen.no


Informasjon om bedriften og varen skal fremgå tydelig!

På butikkens nettside skal du lett kunne finne bedriftens navn, adresse og organisasjonsnummer, varens egenskaper og pris, vilkår for betaling og leveranse, samt tydelig informasjon om angreretten -det vil si at du har mulighet til å angre på kjøpet- hvordan angreretten regnes, hvordan du utnytter angreretten og hva som skjer om du angrer på kjøpet.


Du skal motta en ordrebekreftelse!

Etter bestillingen skal du motta en skriftlig ordrebekreftelse, for eksempel på e-post, samt annen relevant informasjon. Videre er butikken pålagt å legge ved et utfylt angreskjema når varen sendes.


Gjelder angreretten for alle varer?

Det finnes et fåtall varer som ikke omfattes av angreretten. Dette gjelder for eksempel forseglede lyd- og bildeinnspillinger samt dataprogram der forseglingen er brutt, kino, konsert eller flybilletter samt varer som forringes fort, for eksempel næringsmiddel. Varer som spesialproduseres eller endres vesentlig etter ønskemål fra deg kan være unntatt fra angreretten. Sjekk alltid hva som gjelder for varen du ønsker å bestille.


Kan man åpne emballasjen?

For å kunne benytte deg av angreretten må du sørge for at varen holdes i vesentlig uforandret tilstand. I de fleste tilfeller kan man forsiktig åpne emballasjen for å undersøke og prøve varen. Du har rett til å gjøre de inngrep som er rimelige for å undersøke varen, butikken må selv dekke eventuell kostnad for ny emballasje ved en retur.


Kan man stole på butikkens informasjon om angreretten?

Det forekommer en hel del feil og misforståelser angående angreretten og som alltid er kunnskap før kjøp den beste måten å unngå skuffelser etter kjøp. I tillegg til det som allerede er nevnt, følger her noen typiske eksempler på feilaktige påståelser:


Du må betale avgift for å benytte deg av angreretten!

Stemmer ikke, bedrifter kan ikke ta betalt for dette.


Angreretten gjelder ikke om du henter varen fra butikk eller utleveringssted!

Feil. Om kjøpeavtalen ble inngått på distanse gjelder angreretten. Hvordan varen senere overleveres påvirker ikke dette.


Butikken kan lage egne lister over varer som ikke omfattes av angreretten, for eksempel bestillingsvarer, dyre varer, varer som er på salg etc.

Stemmer ikke. De eneste varene som ikke omfattes er de varer som er spesifisert i angrerettloven.


Kunnskap før kjøp!

Om angreretten eller noe annet er viktig for deg, anbefaler vi at du tar kontakt med butikken før kjøp for å ta rede på hva som gjelder. Hvis du synes at noe ikke stemmer bør du velge en annen butikk. Det er kjedelig og tidkrevende å havne i en tvist uansett om du har rett eller ikke. Det er også lurt å få viktige svar skriftlig, for eksempel via e-post og spare disse for fremtidig kontakt med butikken.